Mélysége és magassága

wittemberg.jpgJópár éve úgy döntöttem, hogy többet fogok bibliai gondolatokkal foglalkozni. Mivel lusta ember vagyok (ahogy szerintem sokan mások), megpróbáltam az egyszerű megoldások felé fordulni. Egyik nagyszerű lehetőség a Zalalövői Horváth István atya általam gondozott Napi E-vangélium (http://evangelium.katolikus.hu/), másik az úgynevezett "vezetők" alkalmazása, melynek lényege, hogy minden napra van egy igeszakasz és aztán elmélkedés.
A műfajban a kedvencem Visky Ferenc, erdélyi református lelkész Méz a sziklából című műve, ami "öröknaptár" szerűen az "örök igét" adja. Mindenkinek csak ajánlani tudom mindkét formát.
2017-ben a refomárció 500 éves fordulóján Luther Márton Mélysége és magassága című művét forgatom (sejtem vannak akik ennek örülnek, vannak akik nem, de nekem ez is az ökumené :o)).
A május 6-i gondolat nagyon passzol a nemrégiben említett Nanny State (bábáskodó állam) sztorira, ezért is osztom meg.
"Jobb az úrban bízni, mint a főemberekben reménykedni". (Zsolt. 118,9)
És akkor a lutheri gondolatok:
"Szívesen engedelmeskedem a királynak és a fejedelemnek, szolgálom őket, javukat keresem és előmozdítom; segítségük és támaszuk vagyok, életemmel és vagyonommal mellettük állok. De nem hagyatkozom egyikőjükre sem abban, hogy engem gazdaggá, dicsővé, és boldoggá tegyenek. Mert holnap már úgy fordulhat a széljárás, hogy az uram üldöz engem. Ha pedig az én uram, azaz egy ember miatt Isten és ember ellen cselekszem, hol találhatnék menedéket Isten és az embernek haragja ellen? ....

...Inkább veszítsem el a fejedelmek és a többi ember kegyét, és maradjon meg nekem az Isten jóindulata, így majd az embereknél is találok jóindulatot. Ha mégsem, hát az ördög vigye, Isten kegyelme elég nekem. Ha azonban elveszítem Isten kegyét, akkor az emberek jóindulata sem marad meg, és majd mehetek az ördögbe fejedelmestül, mindenestül, Isten és az emberek jóindulata híján. Akkor aztán jól eltaláltam, két pad között a padlóra estem." (Luther Márton, Mélysége és magassága, 144.o, Koinónia, Kolozsvár 2010-es kiadás)