+30% és adminisztráció: miért is jó a szabad kereskedelem?

dscf0317.JPGA szabad kereskedelem előnyeiről, hátrányairól folyamatosan megy a vita. Most éppen két dolog miatt is: mit jelent majd a Brexit, illetve hogy is megy majd a nagy transzatlanti kereskedelmi megállapodás (TTIP néven futó akció). Persze lehet és szükséges is megkeresni a nagy makro-összefüggéseket, többen meg is teszik (Mutatóba én csak egy cikket ajánlanék most hirtelen, két magyar kolléga írását 2016 májusából: Hornok Cecília és Koren Miklós írása, The case for free trade címmel jelzik, hogy vannak előnyök és hátrányok, de nem mindenáron protekcionista pozícióban lenni, hanem éppen, hogy nyitni és támogatni az esetleges veszteseket), de azért nekem a mai napon szerzett példa lesz egy mikrotanulság.

Az Acton Intézettől, az USA-ból még júniusban rendeltem könyveket, DVD-ket, összesen 140 USD értékben + 20 USD szállítási költség. Olyan könyveket, DVD-t, amit itthon nem lehet kapni, nem szorít ki más terméket (persze tudom esetleg "ideológiailag káros", keresztény tartalom szabadpiaci gondolattal). Végre két hete jött valami papír, bíztam benne, hogy végre itt van a csomag. De nem. Egyelőre csak a vámáru nyilatkozat jött. Kitöltöttem szépen. Persze a nyilatkozatot csak faxon, vagy szkennelve lehet emailen küldeni. Postán faxolva 1200 forint lett volna kb. Mindezt az esélyegyenlőség jegyében. Ózd Farkaslyukon, vagy éppen bármelyik random magyar háztartásban bizonyára van fax vagy szkenner (tudom telefonnal is lehet szkennelni, persze az okossal, az nem mindenkinek van). A vámáru nyilatkozaton az volt rajta, hogy a posta vámkezelési költsége 2000 forint, áfástul. Örültem, hogy ennyivel megúszom. Már ekkor gondoltam, hogy ebből lehet egy kis poszt: jó a "free trade", nem kellene adminisztráció, de persze a minimális pénzösszeg még azért rendben van. De aztán ma külföldről hazatérve jött a feketeleves: vám = az áru értékének 3.7%-a (ez még OK), de hozzájön az ÁFA (27% (sic!) = összesen 10326 forint + 2000 forint vámkezelési díj = 12 326 forint. Szóval majd harmadnyi extra költség. Most már látom USA-ban nincs ÁFA, csak valami 10%-os értékesítési adó. De erről őszintén nekem nem kellene tudnom és én magánszemély vagyok, én nem fogok tudni ÁFA-t vissza igényelni.

Az áfakörbe tartozók miatt van logika a rendszerben, de azért mégiscsak fáj az a plusz 30% költség, meg az adminisztráció. Mindenesetre egy dolog vigasztal, ha kicsit is, de hozzájárultam a költségvetés egyensúlyához. Ennek tudatában fogom olvasni az új könyveket, nézni a filmeket, de azért arra is gondolva, hogy azért érdemes csökkenteni a kereskedelmi korlátokat...