Kereszténység és kapitalizmus

2016.ápr.24.
Írta: d.homolya

Egyén és közösség: egy konferencia apropóján

Tegnap volt egy rendezvény. Különböző hátterű, alapvetően társadalomtudományi és gazdasági területről érkező értelmiségiek voltak, voltunk jelen. Az elhangzottak 20 évvel, 50 évvel, de akár 100 évvel ezelőtt is elhangozhattak volna.  Sokszor felmerül, hogy nincs új a nap alatt. De az a fontos, hogy a gondolkodók tudjanak együtt gondolkodni, értelmesen vitatkozni. Közösségben. Amíg ez megvan, addig van remény. Michael Novák "A demokratikus kapitalizmus szelleme" című művében alábbiak szerint hivatkozik az egyén közösségi mivoltjának ideáljára (178.o):

Tovább
Címkék: közösség, egyén

Mutass nekem egy oly nagy ravaszt!

shakespeare.jpgTartja magát a (több mint?) pletyka, hogy katolikus volt. Az biztos, hogy sikeres vállalkozó. 400 éve, 1616. április 23-án halt meg William Shakespeare. 

***

A pletykához:

Ha hivatalosan az anglikán egyházhoz tartozott is (a hivatalos hovatartozása még nem bizonyítja, hogy titokban nem katolikus: az 1778-as Papist Act előtt a katolikusok nem csak hivatalt nem viselhettek, de nem lehetett tulajdonuk sem, nem örökölhettek és bizonyos szakmákból is ki voltak tiltva), gond nélkül írt olyan "tűrhetetlen eretnek, katolikus gondolatokról", mint a Purgatórium (Hamlet I felvonás V. szín)

Én atyádnak szelleme vagyok;
Kárhozva, éjjel bolygnom egy korig,
S nappal bezárva lenni láng között,
Míg földi létem undok bűne mind
Kiég s letisztul. (fordította: Arany János)

I am thy father's spirit,
Doom'd for a certain term to walk the night,
And for the day confined to fast in fires,
Till the foul crimes done in my days of nature
Are burnt and purged away.

Szenvedés és feltámadás, lemondás és nyeresé átváltások

tier-2-marketers.jpgA Húsvéti ünnepkörben többször elhangzott, végiggondolhattuk, hogy  keresztvitel és keresztre feszítés nélkül nem érthetjük meg feltámadás titkát, a feltámadás öröme csak Nagypéntek bánatán vezet. Hiszen  "úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen." (Jn 3,16). Elég profánnak tűnik a gondolat, de nekem a mostani húsvéti időszakban az átváltások (trade-off) közgazdasági fogalma jutott eszembe.

Tovább

A nem kívánt következmények

bastiat.gifA "nem kívánt következmények" szabálya abból indul ki, hogy minden cselekvésünknek lehet olyan következménye, ami a kívánttal ellentétes. A szabadpiaci mechanizmusokat támogatók egyrészt hangsúlyozzák, hogy a szabadpiaci tranzakciók nem elsőre adódó következménye a spontán rend, másrészt az is fontos, hogy a szabályozásoknak is vannak nem kívánt, ellentétes hatásai.A témához kapcsolódóan Frederic Bastiatot szoktát emlegetni, akit Joseph Schumpeter osztrák-amerikai közgazdász "a valaha élt legbrilliánsabb gazdasági újságírónak" nevezett: "..a hatások közül csak az első az, amelyek egyből az okaival együtt látunk tehát, ami látható. A többi csak szép sorjában mutatja meg magát... A jó és a rossz közgazdász között ez a nagy különbség.  Az egyik csak a látható hatásokat vizsgálja, míg a másik minden látható hatást megvizsgál, valamint szükséges nek tartja, hogy előretekintsen."

Tovább

Emlékezés: Chiara Lubich és a Közösségi gazdaság

chiara_lubich_brazil-200x123.jpgÉppen 8 éve, halt meg Chiara Lubich Templeton- és UNESCO-díjas olasz katolikus egyházi személyiség, az Olaszországból indult Fokoláre mozgalom alapítója és 1943-tól haláláig első elnöke, a Vallások a Békéért Világkonferencia tiszteletbeli elnöke. Az evangéliumi szeretetet és a egységet középpontba állító mozgalom („ Hogy mind egy legyenek, ezekért a szavakért születtünk, hogy hozzájáruljunk megvalósulásukhoz a világban." -– Chiara Lubich) a gazdaságra vonatkozóan is markáns álláspontot határoz meg. A mozgalom álláspontja, hogy a pénzügy és a gazdaság világának globalizációja által egyrészt új perspektívák nyílnak, másrészről viszont egy olyan fejlődési modell nyer egyre nagyobb teret, amely a szegények és gazdagok között elmélyíti a különbséget. Mindez mélyre ható változásokat tesz egyre sürgetőbbé a közgondolkodásban és a gazdasági tevékenységben. Chiara Lubich 1991-es brazíliai útja alkalmával megszületik a Közösségi gazdaság (Economy of Communion) terve: ezzel próbált válaszolni a Sao Paoloi szegénynegyedekben élő emberek rendkívüli nyomorára.  

Tovább

Az igazság szabaddá tesz - Amerikai anzix az Acton Intézet 10. nyári kurzusáról

 

Megjelent a Görögkatolikus Szemlélet 2015. téli számában

dscf8846.JPGAzt hiszem minden laikus foglalkozást űző ember számára fontos kérdés, hogy hitét hogyan tudja összeegyeztetni a foglalkozásával, találóbban megfogalmazva civil foglalkozásunkkal hogyan tudjuk hitünket építeni, hitvallásunkhoz hozzájárulni. Én is ezt keresem régóta, ami közgazdászként nem mindig egyszerű, sőt néha kifejezetten nehéz. Ebben az útkeresésben volt egy kitüntetett pont: még 2008-ban a Magyar Tudományos Akadémián tartott az Acton Institute nevű amerikai egyesült államokbeli és az Europa Institute bécsi székhelyű „agytrösztök” Erkölcs és jogrend a piacgazdaságban címmel konferenciát. Itt találkoztam sokakkal együtt először azzal a gondolattal, hogy keresztény hit és gazdaság összeegyeztethető, sőt össze kell egyeztetni a kettőt: egyrészt a szabad piacgazdaság legbiztosabb alapja a keresztény hit és szeretet, másrészt a szabad piac biztosíthatja a jó és erényes élet fontos feltételeit.

Tovább

A haveri kapitalizmusról

Sok baloldali, szocialista barátommal folyó vitánk alapja az, hogy a kapitalizmus szóról nekik egyből az jut eszükbe, hogy ott a politikusok a "nagyok" érdekeit védik. (Persze  pontosabb azt mondani, hogy a "nagyok" közül azokét, akik egyben "haverok" is.) Amikor mi itt a kapitalizmus erényes voltáról beszélünk, akkor természetesen nem erről beszélünk, hanem arról, hogy a kapitalizmus - minden ellenkező híreszteléssel szemben - a szabad és önkéntes tranzakciókra, cserékre, kooperációkra épül. Nem a haveri kijárásra, a politikusok-bürokraták barátságának (és akkor finomak voltunk...) keresésére. A vita tárgya az, hogy lehetséges-e ilyen forma, vagy csak "haveri kapitalizmus" létezik.

Tovább

Ajánló: Kris Mauren, Acton Institute

Sokszor hasonlítanak minket az Acton Institute-hoz. Van benne valami, e azért nekem személy szerint fenntartásaim is vannak velük szemben. (Fenntartásom röviden: nem az a kérdés, hogy a piac jó-e, hanem, hogy tudunk-e nála jobbat - illetve persze az is jó kérdés, hogy mi a piac...)
Most azonban tiszta szívemből ajánlhatom Kris Mauren-nek az Acton Institute alapítójának magyarországi interjúját: http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160220_kris_mauren_ferenc_papa_alabecsuli_a_szabad_piacot

Család = kis egyház, Carlo Carretto gondolatai

carretto.jpgIdén is eljött a Valentin nap előtti hét és a Házasság hete. Tavaly már posztoltam erről egyet. Nagyon sok újat nem tudnék magamtól hozzátenni a témához, legfeljebb az elmúlt egy év tapasztalatait, napi küzdelmeinket és hála a Gondviselésnek fejlődésünk örömét. Így nem is saját gondolatokat, hanem Carlo Carretto "Család, kis egyház" című könyvből emelnék ki számos gondolatot. A 2008-ban a Máltai könyvek sorozatban megjelent könyv igazi remekmű, egy szerzetes "tollából", minden házaspárnak, de jegyben és együtt-járónak is csak ajánlani tudom. Jól tükrözi azt, amit tavaly én is megfogalmaztam, hogy "A férj és a feleség együtt egy király és királyné, egy kis ország vezetői". Az 1910 és 1988 között élt olasz Carlo Carretto az olasz Katolikus Akció főtitkára volt. A szervezeten belüli feszültségek miatt tisztségétől való megválás után remeteségbe vonult Észak-Afrikába, a Szahara szélére. A romantikus Madonna-tisztelet, a külsőségek helyett Máriához fűződő kapcsolatában a bensőséges egyszerűséget kereste. Munkássága során az igazi, mély hitet akarta átadni az embereknek.

Tovább

Kell-e fűtés a templomba?

calvin_templom_1.jpgÖkumenikus imahéten vagyunk túl. Ilyenkor több egyházközségbe, gyületekezetbe is ellátogathatunk. Mivel januárban többnyire hideg van (most is), ilyenkor a szertartásbeli különbségek mellett megtapasztalhatjuk azt is, hogy melyik közösség hogyan közelít, ahhoz, hogy télen kell-e fűteni a templomban, milyen hőmérséklet kell. Természetesen nem jártam még az összes templomban, de tapasztalatokban általában protestáns istentiszteleti terekben  melegebb van ilyenkor télen, mint nálunk katolikusoknál, de ez talán csak részben lehet tudatos, illetve általános. Hiszen például a középkorból származó miskolc-avasi vagy sajószentpéteri régi nagy református templomokban ilyenkor télen olyan hideg van, mint a csuda. Egyértelmű, hogy a középkorban egy lakóházban is más volt a fűtéssel kapcsolatos elvárás, mint most itt Európában. Szóval az épület régiségivel is összefüggésben van ez a kérdés.

Tovább