JP-6.jpg

Kereszténység és kapitalizmus

Kettős meggyőződés vezérel bennünket: (1) A kapitalizmus a keresztény értékek szempontjából alapvetően pozitívan ítélendő meg, és biztosíthatja a jó és erényes élet fontos feltételeit. (2) A szabad piacgazdaság legbiztosabb alapja a keresztény hit és szeretet (caritas).

Friss topikok

Címkék

abortusz (4) adó (1) Alasdair MacIntyre (1) Anthony O’Hear (1) archeologizmus (1) bolsevik (1) Caritas in Veritate (12) Centesimus Annus (14) család (4) Danube Institute (1) demokrácia (1) dohányzás (2) Dominus Iesus (1) egyén (1) egyszerűség (1) ENSZ (1) erények (6) etikus gazdaság (2) felelősség (4) felszabadításteológia (1) Ferenc pápa (1) Foci (1) foci (1) fogyasztás (1) fogyasztóvédelem (1) George Weigel (1) hagyomány (1) hagyományos liturgia (2) hirdetés (1) Horkay Hörcher Ferenc (1) hvg (1) igazságosság (4) igazságos háború (1) II. Vatikáni Zsinat (1) Illyés Gyula (1) individualizmus (1) internet (2) irigység (1) Jelenits István (1) jóléti állam (1) Joseph Ratzinger (1) kapitalizmus (11) karácsony (1) Katekizmus (2) katolikus egyház (1) kereszténység (1) kockázat (1) kockázatvállalás (2) kommentár (1) kooperáció - együttműködés (8) kormányzat - állam (9) környzetvédelem (2) korrupció (1) köszöntő (1) középkor (2) közjó (1) közösség (1) Laborem Execens (1) Laborem Exercens (4) lázadás (1) libertárius (1) listázás (1) liturgia (2) lobbi (1) materializmus (1) média (2) Mediator Dei (1) megtakarítás (1) menedzser (2) monopólium (1) munka (7) Munka (1) népi (1) néznivaló (1) olvasmány (5) önzés (1) ősegyház (1) pápa (1) pénzügy (5) perszonalizmus (5) piaristák (1) politika (1) Populorum Progressio (1) PPKE (1) program (1) rádió (1) reguláció (2) Rerum Novarum (7) Ronald Coase (1) sajtó (1) Sirico (1) szabadság (1) szegénység (1) szent (1) szeretet (1) szerződés (1) szocializmus (1) szolidaritás (2) szubszidiaritás (9) társadalmi tanítás (6) tekintély (1) Thomas Becket (2) Tocqueville (1) tolerancia (1) totalitárius (1) tulajdon (5) újraelosztás (1) vállalat (1) vallásszabadság (9) Veritatis Splendor (1) vezetés (1) XVI. Benedek (4) Címkefelhő

A példa ereje: Egyház és erényes gazdálkodás

2015.01.11. 20:33 d.homolya

Mondják, hogy akinek kalapács van a kezében, az mindent szögnek néz. Aki pénzügyekkel foglalkozik, és kötődik az Egyházhoz, az gyakran feltűnik képviselő​-​testületekben, egyházközségekhez kötődő alapítványi kuratóriumokban. Ehhez hasonlóan én is érdeklődöm az egyházi gazdálkodás iránt.

Véleményem szerint az Egyház társadalmi tanításában az "írott malaszt" (enciklikák, zsinati dokumentumok stb.) mellett legalább ugyanilyen erejű az Egyház példamutatása, mint egy gazdálkodó szervezet, amely emberek százait, ezreit, milliót foglalkoztatja, és sok esetben méretes költségvetésért felelős. Az Egyház, illetve a nevében gazdálkodó is akkor tud jó példát mutatni, ha szem előtt tartja a jó sáfárság gondolatát. Egy 2013-as írásomban általában beszéltem a jó sáfárságról, de most néhány szempontot az egyházi gazdálkodásra vonatkoztatva emelnék ki.

tovább »

Az évkezdő szent: Nagy Szent Bazil, a józan gondolkodás kelyhe

2015.01.01. 14:49 d.homolya

0101circumcision.jpgAz Óév végeztével az Újév kezdetén értékeljük az elmúlt évet, jövőbe tekintünk, terveket fogalmazunk meg. Az új év új lehetőséget teremt arra, hogy BÚÉK jókívánságot ne csak a Boldog Új Évet Kívánok rövidítéseként értelmezzük, hanem az év kezdetével szívünkbe ültessük az Igazit: Bízd Újra Életedet Krisztusra!. Ebben a folyamatban segít az is, ha az Egyház szentjeit magunk elé példaként állítjuk. A keleti rítusú katolikus egyház január 1-én Krisztus körülmetéltetése mellett Nagy Szent Bazil püspököt (330- 379. jan. 1.) ünnepli,  a latin rítusú egyház január 2-án emlékezik meg Bazil püspökről. A magyar nyelven Vazul változatban is használt a Bazil név, melynek jelentése királyi. 

Nagy Szent Bazil nagybirtokos, keresztény szellemű családba született, tíz testvérből három fivér lett püspök a családból (Szent Bazil, Nisszai Gergely, Szebasztei Péter). Édesanyját, Emmeliát és nővérét, Makrinát is a szentek között tiszteljük. Bár a szülei először Bazilt ügyvédnek szánták, tanulmányai során életre szóló barátságot Nazianzi Gergellyel és  otthonába visszatérése után megkeresztelkedett, majd édesanyja, nővére és egyik fivére példáját követve visszavonult a szerzetesi magányba. Közösségeket szervezett a hozzá hasonló hivatású szerzetesek számára. Az Életszabályok című munkája, az aszketizmusnak és a folyamatos tanulásnak ötvözetéből összeálló, szabályok a mai napig meghatározzák a keleti szerzetesi közösségek, kolostorok életét. Nevét viseli a bazilita szerzetesrend, melynek férfi és női ága is van.  Szent Benedekre is hatással lehetett a regulája elkészítésekor. A kappadókiai caesaria püspökeként az ariánusok tévtanításai ellen sokat tett és a keleti liturgikus rend egyik meghatározója volt.  

A Megtestülés

2014.12.23. 08:26 d.homolya


churchofnativity.jpgKarácsony ünnepén egy nagy csodát élhetünk évről évre: Isten fia közénk jött, hogy kifejezze szeretetét és megváltson minket. Ez egész életünkre kihatással kell, hogy legyen. Michael Novak katolikus filozófus, diplomata, író sokszor hivatkozott  A demokratikus kapitalizmus szelleme című könyvében is kiemelt helyen kezeli a Megtestesülést. (Későbbiekben erről a műről majd még szeretnék külön is írni, hiszen blogunk témájában ez egy igazi alapmű.)

Michael Novák művében hat teológiai doktrínát (tantételt) emel ki, amelyek erőteljes szerepet játszottak abban, hogy olyan intézményeket hozzon létre az emberiség, melyek "segítik a gazdasági fejlődést, a politikai szabadságot és az emberi haladásnak való erkölcsi-kulturális elkötezettséget." Ezen doktrínák sorában a Szentháromság, Versengés, Az eredendő bűn, A birodalmak elválasztása és Caritas mellett megjelenik a Megtestesülés is.

A Karácsonyi ünnepre tekintettel most a Megtestesüléshez kapcsolódó vezér gondolatot emelem ki: "...Isten megalázta magát, belépett az emberi történelembe. ... Az Isten ezáltal nem szétfeszítette a történelem kereteit, hanem éppenhogy tiszteletben tartotta annak kereteit. Elfogadta az emberi sorsot... A megtestesülés egyik legfájdalmasabb tanulsága az a bonyolult tanítása, hogy az embernek meg kell tanulnia, hogy alázatos legyen, hogy szembenézzen a tényekkel és realizmusra kényszerítse önmagát.... A megtestesülés reménységet adó, de nem utópisztikus doktrína." 

Kívánom ezen a Karácsonyon, hogy minél többen felismerjük, hogy milyen nagy dolgot, milyen nagy lehetőséget kaptunk ott a betlehemi jászolnál. Ez azonban ez egy olyan lehetőség, amit nem csak úgy ölbe kaptunk, hanem, hogy kibontakoztassuk, folyamatosan tennünk kell. Ez a Titok ragyogja be életünket!

Áldott Karácsonyt minden olvasónknak! 

 

Vezetés és kereszténység: felelősség és szolgálat

2014.12.21. 21:29 d.homolya

 

A civil életben működő vezetők és menedzserek a gyakran alkalmazott sztereotípiák szerint mindenhez közel vannak, csak a hithez, kereszténység nem. Ahogy sokszor tévedünk, ha sztereotípiákra hallgatunk, ez esetben is érdemes a dolgok mögé nézni.

Az Egyház társadalmi tanítása azért helyén kezeli ezt a kérdést, kiemelve a gazdasági vezetők szerepét, hangsúlyozva a jo_pasztor.jpgfelelősségüket az erkölcsi téren is: "Társadalmi nézőpontból központi jelentőségű a vállalkozók és menedzserek szerepe, mert ők olyan technikai, kereskedelmi, pénzügyi és kulturális kapcsolatok kötelékeiben dolgoznak, amelyek a modern vállalkozói valóság ismertetőjegyei. Abból a tényből következően, hogy az üzemi döntések a vállalkozói tevékenység folyvást növekvő komplexitása miatt összekapcsolódó hatások, nem pusztán gazdasági, hanem egyben társadalmi hatások sokféleségét hozzák magukkal; a vállalkozói és vezetői felelősségviselés megköveteli, túl a szakadatlan szakmai modernizáción, az erkölcsi mozzanatok folyamatos tudatosítását is, aminek az ezen a területen tevékenykedőket személyes döntéseikben vezetniük kell." (Az Egyház társadalmi tanításának kompendiuma, 344-es bekezdés)

 

Felkészülés és vásárlás: rajtunk is múlik

2014.11.16. 18:08 d.homolya

visitation-of-the-bvm.jpgAz idei október is úgy indult, hogy már megjelentek a kis csoki mikulások az áruházakban. Egy éve ilyenkor kifejtettem, hogy az adventkor elsősorban arra készülünk, "megkapjuk... a megtestesülő élő Isten igéjét, és részesüljünk drága testéből" (Tesszalonikai Simeon).  Most is erre kapunk lehetőséget, nem arra, hogy tömött sorokban vásároljunk.  Az egyházi évvel együtt azért is járunk évről-évre körbe, hogy mindezt újból és újból megtapasztalhassuk.  A keleti katolikusoknál Karácsonykor is 40 napos böjtöt jelent az Advent (azaz már most szombaton, november 15-én elkezdődött), míg a római katolikusoknál december 25-ét megelőző negyedik vasárnap kezdődik el  (idén november 30-án) .  

A hazai közéletben most napirendben lévő téma a boltok vasárnapi nyitvartása. Úgy hogy nem csak öngamában a karácsonyi láz kapcsán is szeretném blogunk olvasóinak figyelmébe ajánlani az általunk követett Acton Intézet blogján megjelent írást Jordan J. Ballor klaviatúrájából Amazon, Kmart, and the Moral Limits of Shopping címmel. A cikkben a következő gondolat egyfajta esszenciaként jelenik meg:

Összefér-e kereszténység, demokrácia és közmorál?

2014.11.07. 18:45 Jajdoni Ábel

AnthonyOHear.jpgÖsszeegyeztethető-e a demokrácia, a kereszténység és a közmorál? Erről tart előadást Anthony O’Hear, a Királyi Filozófiai Intézet igazgatója a Pázmány Péter Katolikus Egyetem jogi karának budapesti, Szentkirályi utcai épületében, november 11-én, kedden, a Danube Institute szervezésében a Mandiner tudósítása szerint.

Anthony O’Hear politikai erkölccsel, politikai filozófiával, tudományfilozófiával és vallásfilozófiával foglalkozik, szakterülete az oktatás, tíz éve a brit kormány oktatásügyi tanácsadója – különösen befolyásos volt Margaret Thatcher és John Majos miniszterelnöksége idején.

Az ő előadását Horkay Hörcher Ferenc, az MTA Filozófiatudományi Intézete igazgatójának, a Pázmány Politikaelméleti Doktori Iskolája vezetőjének reflexiója követi.

Az előadásra a regisztráció kötelező.

XVI. Benedek 2014. októberében az igazság fontosságáról

2014.11.05. 15:45 akos.szalai

xvibenedek_jpg.jpgCapitulum Laicorum Sancti Michaelis Archangeli (a Szent Mihály Laikus Káptalan), amely a hagyományos római (ún. tridenti) rítusú misék magyarországi résztvevőit, kedvelőit tömöríti, közli XVI. Benedek lemondása óta tett első első nagy megszólalásának magyar fordítását. XVI. Benedek ezen üzenete, amelyet a Pápai Urbaniana Egyetemnek küldött, amikor annak frissen újjáépített aula magnáját róla nevezték el - a családokról tartott szinódus utáni napokban került nyilvánosságra.

A misszió  fontosságáról például ezekkel a gondolatokkal támasztja alá:

"Nem lenne-e helyesebb és illőbb, ha a vallások egymásra találnának a párbeszédben, és közösen munkálkodnának a világ békéjén? Ezzel azonban szembeállítható egy másik kérdés: vajon a dialógus helyettesítheti-e a missziót? Ma sokak közös eszménye, hogy a vallásoknak a gyakorlatban tisztelniük kell egymást, és az egymással folytatott párbeszédben a békét célzó közös erővé kell válniuk. [...] Az igazság kérdése, amely kezdetben mindennél inkább foglalkoztatta és mozgatta meg a keresztényeket, ebben a gondolkodásban zárójelbe kerül. Ez az eszme föltételezi, hogy végső soron az Istenről hiteles tudás nem nyerhető, és hogy legjobb esetben is csak szimbólumok készletével lehet jelenvalóvá tenni azt, ami szavakkal kimondhatatlan. Az igazságról való lemondás realisztikus és hasznos álláspontnak tűnik a világ vallásai közti béke érdekében. És mégis halálos a hit számára. A hit elveszíti kötelező erejét és komolyságát, ha mindent — végső soron egymással felcserélhető — szimbólumokra redukálunk, melyek csak távolról képesek utalni az isteni természet egyébként megközelíthetetlen misztériumára."

A teljes szöveg: Az igazság megtagadása a hit halála

2. Nemzetközi Vidd El Sörözni a Papodat nap!

2014.09.07. 13:13 akos.szalai


tridentine2_1.jpgEz persze nem egy valódi világnap. Az ENSZ-nek még nem jutott eszébe. (Valamiért...)  De attól még csinálhatunk úgy, mintha az lenne. A tavalyi beharangozónál jobbat idén sem tudok. 

Most talán annyi tudományt tennék hozzá, hogy felhívom a figyelmet egy érdekes közgazdasági kutatásra és egy jogász, joggazdász véleményére arról, hogy miképp is kellene az egyébként az átlagos munkavállalóknál lényegesen többet, és idős korukban, betegen is  sokat dolgozó papokat, lelkipásztorokat jutalmazni, fizetni. Ennek a jutalmazásnak talán a legbiztosabb módja, ha ilyen "nem formális", "nem pénzbeli" "jutalmakat" is kapnak.

És itt az eredeti kezdeményező.

 

A vallásüldözésről

2014.08.13. 08:13 akos.szalai

"Minden személynek joga van a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságához, ez a jog magában foglalja a vallás és a meggyőződés megváltoztatásának szabadságát, valamint a vallásnak vagy a meggyőződésnek mind egyénileg, mind együttesen, mind a nyilvánosság előtt, mind a magánéletben oktatás, gyakorlás és szertartások végzése útján való kifejezésre juttatásának jogát." (Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata 18. cikke) 
A magam részéről nagyon nem vagyok napjaink emberi jogi mozgalmának híve. épp azért, mert ezt a cikket, mintha negligálná, és alárendelné az adott politikai közösség (az állam) akaratának - hol enyhébb formában (mint ahogy azt az Egyesült Államok bírósága kimondta a Hobby Lobby ügyben), hol összehasonlíthatatlanabbul erőszakosabb formában. Utóbbiakról beszél Lord Jonathan Sacks Rabbi, a Brit Nemzetközösség Egyesült Zsidó Hitközségének [United Hebrew Congregations of the Commonwealth] vezetője a Lordok Házában 2014. július 24-én. 

Beszédét a kommunizmus bukásával, az akkori reményekkel kezdi, ezzel állítva szembe napjaink keresztényüldözésig a Közel-Keleten és Afrikában, illetve az (elsősorban - de nem csak - a radikális iszlámnak köszönhető) antiszemitizmus terjedéséig Európa Nyugati felén. 

(A beszéd szövege a videó alatt - a több gombra kattintva - olvasható is.)

WeAreN

2014.08.02. 15:22 akos.szalai

N arabic.JPG

Ez a betű az arab ábécé 14. betűje: Nun. Ezzel a betűvel (az arab Nasara - nazarénus, keresztény - szóra utalva) jelölik meg a keresztények házat az ISIS milíciái Moszulban (a valamikori Ninivében) és más általuk megszállt terülteteken. Az Interneten sokan - sok katolikus szervezet is - teszi ki ezt a jelet, vagy használja a #WeAreN hashtaget, jelölést a velük való szolidaritás kifejezéséül. 

 Lásd erről például:

http://rorate-caeli.blogspot.com/2014/07/nun-sign-of-genocide.html

http://www.theamericanconservative.com/dreher/nun-the-sign-of-genocide-mosul-christians/

http://www.religionnews.com/2014/07/25/twitter-iraq-christian-wearen/

http://www.huffingtonpost.com/2014/07/22/wearen-hashtag-iraq-christians_n_5610258.html