A hitelezés korlátozásáról...

48433410-swiss-francs-gettyp_530x298.jpgSvájc szavaz. Miről is? Egyszerűen hangzik, de bonyolultak lehetnek a következmények. A szavazás lényegi kérdése, hogy a bankok tartsák a fogadott betétek 100%-át a jegybank tartalékban. A bankok, és így betéteink is per definitionem biztonságosabbá válnának. De a fürdővízzel a gyerekek is kiöntődne. Megszűnne a bankok pénzteremtése, ami abból jön létre, hogy a bank hitel nyújt azt az ügyfelek részben visszahelyezik betétbe, fizetnek más szolgáltatásokért, így egy hitelnyújtással a bankok eszköz állományaés forrásállománya is. Ez a mechanizmus biztosítja a gazdaság vérkeringését, ahogy Széchenyi is megfogalmazta a hitel című munkájában: „A hitel híja szinte minden mozgást elakaszt." Blogunk, oldalunk tematikájához egy evangéliumi példabeszédet idéznék, mégpedig a tálentumokról szólót és a "100%-os tartalékost játszó" szolgát: "Végül jött az is, aki csak egy talentumot kapott...Ezért félelmemben mentem, elástam a földbe talentumodat. Itt van, ami a tiéd. – Te mihaszna, lusta szolga! – kiáltott rá ura. – Tudtad, hogy ott is aratok, ahol nem vetettem, s ott is gyűjtök, ahol nem szórtam. Oda kellett volna adnod pénzemet a pénzváltóknak, hogy megjövet kamatostul kaptam volna vissza. Vegyétek el tőle a talentumot, és adjátok oda annak, akinek tíz talentuma van! Mert annak, akinek van, még adnak, hogy bőven legyen neki; akinek meg nincs, attól még amije van is, elveszik. Ezt a mihaszna szolgát pedig vessétek ki a külső sötétségre! Ott sírás és fogcsikorgatás lesz." Mt 25, 24-30